Despre noi
Uniunea Naţională a Caselor de Ajutor Reciproc ale Salariaţilor din România (U.N.C.A.R.S.R.)
este organizaţia naţională autorizată, răspunzătoare de menţinerea şi dezvoltarea
sistemului solid şi sigur al caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor – instituţii
financiare nebancare.
U.N.C.A.R.S.R. este membră a Reţelei Europene de Microfinanţare (R.E.M.), cu sediul
la Bruxelles.
U.N.C.A.R.S.R. are afiliate 38 de uniuni teritoriale, care cuprind 1146 case de
ajutor reciproc ale salariaţilor(la 30 iunie 2020) – instituţii financiare nebancare.
U.N.C.A.R.S.R. apără interesele specifice caselor de ajutor reciproc, asigură acestora
servicii organizatorice, tehnice, metodologice şi financiare pentru realizarea sarcinilor
statutare.
U.N.C.A.R.S.R. contribuie la dezvoltarea caselor de ajutor reciproc – instituţii
financiare nebancare, precum şi la integrarea acestora în sistemul instituţiilor
de profil româneşti şi internaţionale.
Activitatea U.N.C.A.R.S.R. are la bază următoarele obiective:
- prezintă, protejează, susţine şi apără interesele specifice caselor de ajutor
reciproc – instituţii financiare nebancare, ale membrilor acestora şi ale uniunilor
teritoriale în relaţiile cu organele centrale ale administraţiei de stat, cu instituţiile
financiare, juridice şi cu alte organizaţii din România. În cazul în care instituţiile
guvernamentale, alte instituţii sau organizaţii lezează interesele caselor de ajutor
reciproc, Uniunea Naţională este împuternicită, în urma hotărârii structurilor colective
de conducere, să apeleze la formele legale de protest pentru apărarea acestor interese;
- acţionează pentru asigurarea autonomiei caselor de ajutor reciproc şi a uniunilor
teritoriale ale acestora, în conformitate cu statutul propriu şi statutul-cadru
al C.A.R.;
- protejează sistemul financiar al C.A.R. prin reglementarea, supravegherea,
controlul de gestiune şi de performanţă al tuturor caselor de ajutor reciproc –
instituţii financiare nebancare şi al uniunilor teritoriale ale acestora afiliate;
- primeşte, verifică şi centralizează situaţiile financiare anuale ale caselor
de ajutor reciproc şi ale uniunilor teritoriale ale acestora, în vederea depunerii
la Ministerul Finanţelor Publice;
- protejează fondurile membrilor prin introducerea standardelor financiare
prudenţiale pentru sistemul caselor de ajutor reciproc;
- implementează standardele prudenţiale financiare prezentate în reglementări
specifice şi în statutele proprii ale caselor de ajutor reciproc;
- acţionează pentru respectarea legislaţiei financiare cu aplicabilitate la
casele de ajutor reciproc în scopul asigurării utilizării corecte a fondurilor acestora;
- elaborează proceduri unitare de reglementare, întocmire a documentelor şi
sisteme informatice;
- organizează, împreună cu instituţii abilitate, instruiri, cursuri de pregătire
în domeniul financiar-contabil, salarizare, buget de venituri şi cheltuieli, precum
şi schimburi de experienţă cu salariaţii sistemului caselor de ajutor reciproc;
- asigură şi desfăşoară activitate de publicitate şi promovare a sistemului
C.A.R. ;
- stabileşte norme ale riscului admis în activitatea caselor de ajutor reciproc
şi norme-cadru privind creditarea membrilor C.A.R.;
- poate înfiinţa, în condiţiile legii, societăţi comerciale în interesul sistemului
C.A.R.;
- contribuie la asigurarea stabilităţii financiare a caselor de ajutor reciproc
prin mijloace băneşti împrumutate;
- asigură respectarea cadrului legal privitor la raporturile de muncă ale salariaţilor
din sistemul C.A.R.;
- realizează orice alte sarcini ce decurg din necesităţile de dezvoltare a sistemului
caselor de ajutor reciproc ;